CWS M55
Pierwszym seryjnie produkowanym motocyklem w Polsce byl CWS M55, konstrukcji inż. Boleslawa Fuksiewicza ktory byl zatrudniony w Centralnych warsztatach samochodowych w Warszawie od ktorych pochodzi nazwa motocykla czyli CWS. Historia motocykla siega roku 1928 kiedy to inż. Fuksiewicz z polecenia Armi Polskiej zaczal prace nad konstrukcja pierwszego polskiego motycykla. Dotychczas Wojsko Polskie uzywalo glownie amerykanskich pojazdow Harleya Davidsona i Indiana.
Pierwszy motocykl CWS M55 powstał na początku 1929 roku. Kilka tygodni po prezentacji rozpoczęto produkcje pierwszych 50 egzemplarzy (seria S-O). Ze względu na nieprzemyślany proces technologiczny produkcji, motocykle z pierwszej serii wykazywały bardzo dużo wad i ujawniły w praktyce wiele niedociągnięć konstrukcyjnych.
Najwiekszymi defektami było:
- Urywanie się zaworów
- Wybijanie gniazd zaworowych
- Ścieranie się powierzchni krzywek rozrządu
- Pękanie sprężyn przedniego zawieszenia oraz rur podwozia
- Urywanie się sztywnych przewodów paliwowych i olejowych
- Wyciąganie się łańcuchów napędowych
- Samoczynne wyskakiwanie biegów
- Defekty instalacji elektrycznej
Dane techniczne motocykla CWS M 55
- Silnik czterosuwowy, czterocylindrowy w układzie widlastym, dolnozaworowy: napędza tylne koło za pomocą łańcucha.
- Pojemność skokowa 995,4 cm3.
- Stopień sprężania 4 :1.
- Moc - 13,2 KM przy 2000 obr./min. (14 KM przy 2500 obr./min.).
- Sprzęgło mokre, wielotarczowe, sterowane pedałem .
- Skrzynka biegów o trzech przełożeniach, sterowana ręcznie.
- Zapłon iskrowy.
- Rama rurowa, podwójna, zamknięta.
- Zawieszenie przednie: widelec trapezowy typu H-D.
- Zawieszenie tylne: sztywne.
- Ogumienie: 27" x 3,85" (fartuchowe).
- Masa własna 200 kg (z wózkiem bocznym 260 kg).
- Prędkość maksymalna 100 km /h (wózkiem bocznym - 75 km /h).
- Zużycie paliwa - ok. 10 l./ 100 km.
Produkcja motocykli CWS M55 trwała od roku 1929 do roku 1932. W tym okresie wyprodukowano, najprawdopodobniej, ogółem ok. 200 - 250 motocykli (ok. 100 sztuk pojazdów z serii S-0 i ok. 100 - 150 egzemplarzy z serii S-III).
Do dnia dzisiejszego zachowal sie oficjalnie tylko jeden kompletny motocykl CWS M55 ktory znajduje sie w rekach prywatnego kolekcjonera.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz