niedziela, 12 lutego 2012

CWS M55

CWS M55
Pierwszym seryjnie produkowanym motocyklem w Polsce byl CWS M55, konstrukcji inż. Boleslawa Fuksiewicza ktory byl zatrudniony w Centralnych warsztatach samochodowych w Warszawie od ktorych pochodzi nazwa motocykla czyli CWS. Historia motocykla siega roku 1928 kiedy to inż. Fuksiewicz z polecenia Armi Polskiej zaczal prace nad konstrukcja pierwszego polskiego motycykla. Dotychczas Wojsko Polskie uzywalo glownie amerykanskich pojazdow Harleya Davidsona i Indiana.

Pierwszy motocykl CWS M55 powstał na początku 1929 roku. Kilka tygodni po prezentacji rozpoczęto produkcje pierwszych 50 egzemplarzy (seria S-O). Ze względu na nieprzemyślany proces technologiczny produkcji, motocykle z pierwszej serii wykazywały bardzo dużo wad i ujawniły w praktyce wiele niedociągnięć konstrukcyjnych.
 Najwiekszymi defektami było:

  1.  Urywanie się zaworów
  2.  Wybijanie gniazd zaworowych
  3.  Ścieranie się powierzchni krzywek rozrządu
  4.  Pękanie sprężyn przedniego zawieszenia oraz rur podwozia
  5.  Urywanie się sztywnych przewodów paliwowych i olejowych
  6.  Wyciąganie się łańcuchów napędowych
  7.  Samoczynne wyskakiwanie biegów
  8. Defekty instalacji elektrycznej
Motocykle CWS M 55 serii III, wyposażone w wózki boczne o specjalnej konstrukcji kupiła na przełomie 1931/1932 roku warszawska poczta.


Dane techniczne motocykla CWS M 55

  1. Silnik czterosuwowy, czterocylindrowy w układzie widlastym, dolnozaworowy: napędza tylne koło za pomocą łańcucha.
  2. Pojemność skokowa 995,4 cm3.
  3. Stopień sprężania 4 :1.
  4. Moc - 13,2 KM przy 2000 obr./min. (14 KM przy 2500 obr./min.).
  5. Sprzęgło mokre, wielotarczowe, sterowane pedałem .
  6. Skrzynka biegów o trzech przełożeniach, sterowana ręcznie.
  7. Zapłon iskrowy.
  8. Rama rurowa, podwójna, zamknięta.
  9. Zawieszenie przednie: widelec trapezowy typu H-D.
  10. Zawieszenie tylne: sztywne.
  11. Ogumienie: 27" x 3,85" (fartuchowe).
  12. Masa własna 200 kg (z wózkiem bocznym 260 kg).
  13. Prędkość maksymalna 100 km /h (wózkiem bocznym - 75 km /h).
  14. Zużycie paliwa - ok. 10 l./ 100 km

Produkcja motocykli CWS M55 trwała od roku 1929 do roku 1932. W tym okresie wyprodukowano, najprawdopodobniej, ogółem ok. 200 - 250 motocykli (ok. 100 sztuk pojazdów z serii S-0 i ok. 100 - 150 egzemplarzy z serii S-III).
Do dnia dzisiejszego zachowal sie oficjalnie tylko jeden kompletny motocykl CWS M55 ktory znajduje sie w rekach prywatnego kolekcjonera.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz